إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأحد، 13 يونيو، 2010

ايه الفرق


السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انهاردة البوست صغير جداااااااااااااا

لاكن ما ابدا فى الكلام فى البوست كنت عاوزة احكى
حاجة ممكن تكون سبب من اسباب البوست دة

من ضمن التعليقات فى يوم اول لما بدات تدوين
كان مدونة ذكرى رحيل قلم مفكرانى فلسطينية

لاكن للأسف طلعت مصرية ههههههههههههههههه
وبعدين تانى مرة فى تعليقها
قالت انمع انى مصرية لاكن حبى لفلسطين جامد جدا

وانا كنت عاوزة اقول ممكن دكون رسالة لكل العرب
وبالذات اسرائيل
لان اكيد فى شباب زى ملايييييييييييييين بيحبوا فلسطين

اقولهم
انا مصرية فلسطينية عربية مسلمة احب دينى جدا واى عدو عاوز يدمر اى شئ من اهلى واخواتى
هيكون عدوى
نرجع للبوست بتاعنا




ياترى اية الفرق بين مصر وفلسطين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


احب اسمع تعليقاتكم
عشان انا ان شاء الله
البوست القادم هاقول تعليقى

هناك 39 تعليقًا:

سلسبيل يقول...

الفرق الشعوب
شعب مصر غير شعب فلسطين فى
حجات كتير شعب فلسطين عندة
عزة اكتر من شعب مصر و شجاعة
و انا بتكلم على الأغلبية مش الكل
الحكام حالياً بين اسماعيل هنية
وحكام مصر انظن دى فرق كبير

تسلمى حبيبتى و منتظرين تعليقك بقى يا قمر و رينى

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

سلسبيل
ممكن تكون اللى انتى قولتية شئ من الللى هاقولة للاكن نسيتى حجات كتيرر
وانا ان شاء الله هاقولها فى البوست القادم

قلــ"بـــلال"ــــــب فارس يقول...

انا ضد الاخت سلسبيل فى كلامها
.........
اقلك ايه الفرق بين الشعبين
الحدود فقط لاغير

سلسبيل يقول...

استاذ قلب فارس
انا بحترم رايك بس انا قلت
انى بتكلم على الأغلبية مش الكل

منتظرين رأيك حبيبتى بفارغ الصبر

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

ا/قلب فارس
ممكن بردة يكون تعليق حضرتك صح
لاكن تعليقى هاقولة فةى البوست القادم

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

سلسبيل
ان شاء الله تعليقى البوست القادم وهاقولك اول لما انزل البوست

MR.PRESIDENT يقول...

هيا الفروق كتيره جدا لو من حيث المساحة الجغرافيا التاريخ عادات الشعوب .. طبيعة البشر .. الأخلاق .. المعاملات .. المعرفة .. الثقافة .. الإجتماعيات .. العاطفة
ولكن الفرق اللي انا شايفة قدامي قوي
مصر احتلال وطني شعب سلبي الا القليل
فلسطين احتلال عدو شعب فصائل إلا القليل

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

MR.PRESIDENT
هو ممكن يكون فى جزء من اللى عاوزة اقولة لاكن مش كلة
ان شاء الله هاقول تعليقى فى البوست القادم

دودي فلسطين يقول...

يا جماعه عندي اعتراف خطير

انا فلسطينيه مصريه ههههههههههه
والله يا زهره مره قلت لامي يا ريتك مصريه بس اكون فلسطينيه من الاب

لانو لو انتي مصريه كنت رحت مصر وشفت الناس الى بكلمهم على النت

والله يا زهره انا بحب مصر
الشعوب كلها متعاطفه معانا
لكن كل مدونه مصريه بدخلها كاني بدخل
مدونه فلسطينيه

يعني لا فرق بالنسبه لي
غير اننا من اسيا بلاد الشام
وانتو من افريقيا

والحدود الى بين رفح المصريه والفلسطينيه

وان شاء الله رح اجي مصر وازورك
ونفسي اتعرف على كل واحد بيحبنا

Jack يقول...

لسه كلمه لكن بتكتب غلط

علي العموم شكرا علي التوبيك

المورقة عبير !! يقول...

الفرق أن فلسطين دولة محتلة

بينما مصر دولة لها سيادة على أرضها ..

فلسطين تحتاج دعم ومصر من أكثر الدول القادرة على دعم فلسطين ..

مصر تحاول تتخذ سياسة الحياد لا مع فلسطين ولا مع إسرائيل

فلسطين تحاول تكسب مصر لصالحها ...

رغم كرهي للتحدث في السياسة ......

ولكن هذا الفرق الذي أراه

كريم مصطفي سيد يقول...

السلام عليكم
============
لايوجد فرق بين شعب مصر وشعب فلسطين .. فشعب مصر يواجه حكومة الحزب الواطي فهي احتلال .. وشعب فلسطين يواجهه اليهود احتلال...اما الشعبين فهم يحبون بعض لان لغتهم واحده ودينهم واحد...فابلامس تم قتل مواطن مصري علي يد شرطة الاحتلال .. وفي فلسطين قتل مواطن فلسطيني علي يد الاحتلال ... الشعبين يواجهين احتلال ..وفي نظري واحد فمن يحاصر غزه ومن يصدر الغاز لليهود ومن يطبع لليهود ومن قابل النتن ولم يقابل فضيلة الشيخ القرضاوي.. الاحتلال واحد... ولاكن فلسطين تقدر انا تقاوم بالسلاح,, انا في مصر فابتقاوم بالصوت او باالدفاع عن نفس .. هذا الفرق الوحيد .. المصريون يواجهون مسلمون مصريون للاسف,,, وفي فلسطين يواجهون يهود.. فايقدرون ان يقتلوهم,,,...........كفاية

OTOUMANAR يقول...

شكرا لك اختي الكريمة
الفرق ..ان كنت تقصدين الفرق بين الشعبين
فرايي لافرق اما ان كان قصدك بين الحكومتين فشتان بين (اقصد هنا حكومة غزة بالطبع وليس حكومة رام الله العميلة)
حكومة منتخبة ومجاهدة اما حكومة مصر فمتلها متل حكومة رام الله والله اعلم

محمود(باحث عن حب) يقول...

بسم الله
اولا مبروك على القالب الجديد
والتجديد مطلوب
ثانيا
انا ادركت من الوهله الاولى انك مصريه
ومهمومه بفلسطين
ثالثا
مصر فيها خير اجناد الارض
فلسطين
مسرى الانبياء وثانى الحرمين
مصر
مقهوره من حكامها من ومحتله منهم من 7000سنه
فلسطين محتله من 1948بس
مصر عندها عزيمه اقصد شعبها
قاعد على قلبها قانون طوارى ومليشيات وتعذيب امن دوله قدام المدينه الجامعيه لجامعه الازهر\
فلسطين احتلال عن بعد خطوات من اى بيت فلسطينى
وحسبى الله ونعم الوكيل

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

دودى فلسطينية
انتى تشرفى مصر يا قمر ونرشلك الارض ورد
واكيد طبعا كل المصريين بيحبوا فلسطين
لاكن فى فرق مخفى شوية فى ناس قالت جزء منة
وانا ان شاء الله هاوضح الفرق فى البوست القادم

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

جاك
والله ماباخد بالى خالص
وعالعموم بعد كدة هاركز فى الكتابة

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

المورقة عبير
جزاكى الله خيرا على هذا التعليق الرائع
ولاكن ان شاء الله هاعلق فى البوست القادم

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

ا/ كريم
اولا جزاك الله خيرا انا مش عارفة اكتب تعليق بعد حضرتك اية
ههههههههههههههههه
ان شاء الله تعليى فى البوست القادم

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

اخى الفاضل ا/عبدالله
والله اخى اكتر من حكومة رام الله
دة شعب مصر لية الجنة من اللى شايفة من الحكومة بتاعتة

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

ا/ محمود باحث عن حب
الله يبارك فيك
وتعلق حضرتك رائع
لاكن ان شاء الله تعليقى فى المرة القادمة ان شاء الله

أم الخــلـود يقول...

كلنا نتبع أمة محمد .. لكن الفرق وضع من أجل التفرقة وليس أكثر ولا أقل ..

بارك الله فيك على هذه الغيرة

مي يقول...

كلنا مسلمين بس حكومتنا بس ستيييييييييين فى سبعيييييييين
والله نعتبر احنا الاتنين مستعمرين ربنا معانا
انا سعيدة بيكى جدااااااااااااايدوم التواصل ان شاء الله

ضكـــــتور جدا يقول...

ياترى اية الفرق بين مصر وفلسطين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
..............
سؤال صعب

أم الخــلـود يقول...

(حملة الجسد الواحد)

أرجوا من المدونين الموقرين أن يضعوا شعار الحملة في الشريط الجانبي لمدوناتهم تضامنا مع أمة محمد !!

صورة الشعار .. في مدونتي كركر .. ويكتبون فوقها ..

(حملة الجـسد الواحـد)

رابط المدونة

http://krkr111.blogspot.com

جعله الله في ميزان حسانتكم .. آمين

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

ام الخلود
ممكن يكون كلامك صح
لاكن ان شاء الله هاكتب تعليقى فى البوست القادم

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

مى
اولا شكرا لمروررك على مدونتى المتواضعة واكيد ان شاء الله فى تواصل
وتعليقى على اموضوع البوست القادم

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

ضكتور جدا
هو سؤال صعب جدا فعلا
لكن لازم نجاوب عليها وان شاء الله هيكون ردى فى البوست القادم

أبو حسام الدين يقول...

السلام عليكم

إن كنت تتحدثين عن الفروق الإجتماعية كالعادات والثقاليد وما شابه ذلك...فهي مختلفة، وإن كنت تتحدثين عن الفرق بين الشعبين في ناحية أخرى فأرى أن الشعوب الإسلامية كلها واحد ما فرق بينها إلا الإستعمار وبعده الحكام.

شكرا لموضوعك.

-------------------
من فضلك زوري هذا الرابط في مدونتي أضواء على العالم

http://adwae.blogspot.com/2010/06/blog-post_14.html

جزاك الله خيرا

(ست* جنى* الحسن) يقول...

سلامو عليكو..
بصى يا ستى عايزة الفرق :
لغويا :مصر يعنى مصر وفلسطين يعنى فلسطين.
جغرافيا :مصر عايشين على ارضها وفلسطين جوه القلب.وما بينهم الحدود.
سياسيا :مصر بلد الفوضى والذل وفلسطين بلد العزة والكرامة.
تاريخيا :مصر بلد الفراعنة وفلسطين بلد المسجد الاقصى اولى القبلتين وثالث الحرمين لشريفين ومسرى رسول الله .
الاحتلال :الحزب الوطنى فى مصر
واللى مايتسموش فى فلسطين.
الحكومة :فى مصر وضع يد شعرها الفوضى
وكسر عين ونفس الشعب.
وفلسطين حكومة منظمة بتعمل لهدف كل الشعب.
كفاية كدة ولا اقول كماااان.

ويكا يقول...

زهره

بجد ، على قد انتقادى لاشياء غلط كتير فى مصر ، بس بجد انا مصدوووووم كتير اوى فى الاراء اللى شايفها دى.


لما يبقى ده رأى الشباب فى مصر ، يبقى فاضل ايه ؟!!!

دى مصيبه .

يا جماعه انا واثق مليون الميه ان ولا واحد من اللى علقوا ، سافر بره مصر وعرف يعنى ايه فلسطينى وايه يمنى وايه سعودى (وايه مصرى ) ومصر .

انتوا بجد لازم تعرفوا الحقيقه .

مصر مش زى ما انتوا فاكريييين .

انا اعترف ان الحكومه ، اسأت للبلد ، وخزلت الشعب ، بس اللى انتوا كلكم ما تعرفوهوش ، ان اى عربى تانى يتمنى يبقى مصرى ، وانا بكلمكم بجد .

انا بره وعارف وشايف.

احنا ربنا ، من علينا بحاجات كتيييير اوى اوى اوى. انتوا مش حاسينها .

اللى بيقول الذل والمهانه المصرى ، والعزه مش عارف ايه .

والله العظيم لاء والف لا.

انتوا عارفين اكبر مشاكل المصريين بره ايه ؟؟ّ!!!
انهم عندهم عزه.

منها لله بجد الحكومه.

كل مصرى بره مصر بيدعى على حسنى مبارك من قلبه ، لما عرف حقيقة بلده (مصر). ووضعها وامكانياتها والله .
وامكانيات مواردها البشريه .

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

اخى الفاضل / حسام الدين
اولا جزاك الله خيرا على المرور الطيب
لاكن حضررتك انا عارفة والله انى بقالى فترة مبروحش عن المدونات
لاكن انا عجبانى مدونة حضرتك جدا
وان شاء الله هزورها
اما عن التعليق فان شاء الله تعليقى فالبوست القادم

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

ست*جنى*الحسن
بصى يا ستى تعليقى ان شاء الله فى البوست القادم
شكرا لتفاعلك

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

ا/ ويكا
ممكن يكون كلام حضرتك فى منة صح
لاكن تعليقى ان شاء الله فى البوست القادم

المجاهد الصغير يقول...

السلام عليكم

فلسطين محتله ارضها
ولكن نحن محتلين عقلنا و ثقافتنا
وهذا اخطر من احتلال الارض
فاللارض باذن الله هتعود ولكن كيف نعد للانفسنا عقولنا " احتلال فى الموضه والاعلام وتحت فى منهج المدرسى ..."
ولكن من حيث الشجاعه حماس فنحن كلنا حماس00000

وجزاكِ الله خيرا وننتظر تعليقك
دمتى فى رعايه الله

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

المجاهد الصغيرة
اولا اسعدنى مرورك كثيرا اختى وحشتنى مدونتك
وان شاء الله تعليقى البوست القادم

أبو مصعب يقول...

لو مش حرف الواو[ "مصر " و "فلسطين"]
يبقى ما فيش فرق

mrmr يقول...

عايزه اقول ان شعب مصر متعاطف جدا مع شعب فلسطين لكن ...
هو شعب لا حول له ولا قوه ما باليد حيله
مكتوفى الايدى
غارق فى مشاكل كتيره
فلسطين دوله محتله اى نعم ومصر ايضا دوله محتله بس مش واضح من قبل الدول الاخرى
الفرق كبير من كل الجهات :
جغرافيا وتاريخيا وسياسيا .... الخ

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

اخى الفاضل ابو مصعب
هههههههههههه ممكن بردة تعليقى فى البوست القادم

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

mrmr
اسعدنى مرورك
وممكن بردة يكون دة الفرق
لاك تعليقى فى البوست القادم ان شاء الله

Related Posts with Thumbnails